Dalat en Ho chi Minh (Saigon) - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Micheline - WaarBenJij.nu Dalat en Ho chi Minh (Saigon) - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Micheline - WaarBenJij.nu

Dalat en Ho chi Minh (Saigon)

Door: Micheline

Blijf op de hoogte en volg Micheline

08 November 2012 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Dalat ligt in de bergen (1600 m), dus heerlijk fris zullen we maar zeggen. De weg er naartoe is prachtig; bergen, meren, zon allemaal heel mooi.
Het stadje staat bekend om de groenten, fruit en bloemen teelt. Verder is het een heel 'Frans aandoend' stadje met verbazingwekkende patiserie-winkels in het centrum. Verder wordt er veel koffie en artishok-thee verkocht, deze worden hier veel verbouwd en laatsgenoemde is goed voor de lever, aldus de lokals.

Ik verblijf er een dag en besluit om gebruik te maken van een 'Easy-Rider'. Dit is een soort officiele moterbike-club, waarmee je de omgeving snel kunt verkennen. Persoonlijk deden ze mij een beetje denken aan de 'hells angels':)) vanwege hun stoere voorkomen en speciaal ontworpen jacks met logo.. Enfin, ik dus een helm op en een dag achterop de motor (weer ns wat anders zullen we maar zeggen).

We hebben een padagoge bezocht, waar ik voor het eerst hoor van de story of 'Lady Buddha', op een lotusblad. Prachtig verhaal. De afbeelding van deze vrouw is in de hele streek te vinden. Dit is dus net weer ff anders dan het budhisme in bijv. Thailand.

Verder zijn we in een zijde fabriekje geweest. De cocons van zijden rups, bestaan uit een heel dun 'gesponnen' draadje. De rups en cocon gaan in kokend water, waarna de de cocon op een spoel wordt gezet en de rups wordt afgevoerd naar de markt alszijnde ' lekkernij'. Dit is het verhaal van de zijde....(of de rups:(

Koffieplantages gezien en het verhaal van de 'wezel' koffie. Dat is koffie die aan wezels wordt gevoerd. De uitwerpselen hiervan (met koffiebonen) worden gebruikt voor de zng 'wezel koffie'; echte delicatesse!!(in Vietnam dan).

En naar een krekelfarm, waar ik persoonlijk een gefrituurde krekel heb geproefd...

De gids was gezellig en vertelde ook wat over de historie van vietnam en een engels stel dat ook deelnam, was ook super! Dus hele leuke dag Dalat.. De volgende ochtend in de bus nr Ho chi Minh.

Ho Chi Minh, doet mij wat meer 'westers' aan dan Hanoi. Hartstikke druk, veel winkels en veel toeristen. Er is veel historie de bezichtigen in Ho Chi Minh (veel over de oorlog) en verder is het er bloedheet!!.

Ik vond het prima daar; mooi en ook hele leuke mensen gesproken, maar na een dag, ga ik door naar Chau Doc (ligt in de Mekong Delta) om naar Cambodja te gaan. Ik heb nog precies 4 weken over.

De busreis naar Chau Doc is heerlijk, ik ben de enige toerist en dat is super leuk. De vietnamezen zijn heel aardig (spreken helaas weinig engels), maar ze zorgen echt een beetje voor je. Er wordt onderweg natuurlijk voldoende gestopt (voor de maaltijden) en ik heb allemaal onbekende dingen gegeten...hele ervaring. Ook in Chau Doc geniet ik van de ontmoetingen met de 'locals' overal ben je welkom, iedereen helpt je en het is gezellig! Op straat gegeten en daarna nog ff een groene Vietnameze thee in 'de kroeg'. Heel erg genoten van deze dag.

Morgenvroeg ga ik (helaas) Vietnam verlaten en om 6:30 uur met de boot naar Pnom Penn (Cambodja). Op de valreep mijn laatste 'Dongen' omgewisseld naar Dollars. Goodbye Vietnam!

• 12 November 2012 - 14:39

Carin:

Hey Micheline,

Geweldig je verhalen, wat schrijf je mooi!
    Indrukwekkend je "retraite", 10 dagen lang!
    Fijn dat het goed met je gaat, geniet nog van alles wat je tegenkomt;
    tjoek die woei weh!

Heel veel groetjes,
    Carin

• 15 November 2012 - 14:07

Jacques En Yvonne:

Lieve Micheline,
    We zijn aan het genieten nu van je mooie reisverslagen.
    We wensen je op deze mooie reis, ook de laatste weken nog heel veel bijzondere momenten toe.
    En neem die dan mee....
    Alle goeds daar en veel lieve groeten van de Sterrenbos te Beers.

• 18 November 2012 - 09:40

Bart:

Keep on Rocking!!!
    In Nederland kou en regen dus geniet er van daaro!
    B.
    ps, niet te veel van de krekels snoepen, he!
    ;-)