van Sa Pa naar Ha Noi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Micheline - WaarBenJij.nu van Sa Pa naar Ha Noi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Micheline - WaarBenJij.nu

van Sa Pa naar Ha Noi

Door: Micheline

Blijf op de hoogte en volg Micheline

01 November 2012 | Vietnam, Hanoi

Ik vertek 's ochtends vroeg, eerst per minibus na Lao Cai, vandaar ga ik met de trein naar Hanoi. De reis duurt ca 10 uur. Treinkaartjes kun je kopen in verschillende prijsklassen, 1e klas (zachte of harde stoelen) en 2e klas. Aangezien ik in het dorp alleen 'soft seats' kan krijgen, koop ik deze. Het is het duurste kaartje (8 euro), helaas telt de verkoper er voor het gemak 4 euro bij op... Dat gebeurd eigenlijk overal in Vietnam, je moet echt heel goed opletten met geld.

Op weg naar het tereinstation gaan we door de bergen, mooie tocht. Langs de weg enkele huisjes/hutjes en zijn mensen druk met eten, land bewerken.. Ook staan mensen langs de weg met 'koopwaar'; eenmaal zie ik een jongen met een levend dier (soort das), bungelend aan een touw aan een stok om te verkopen.

De treinreis loopt voorspoedig, ik ben samen met een jongen uit Alaska en een stel uit UK dat ik al heel vaak tegenkom. Het is heel fijn om elkaar telkens weer tegen te komen en zo samen op te trekken. De landschappen zijn mooi, van bergachtig verandert het langzaam in vlakker. Er zijn veel rijstvelden en buffels, mensen werken op het land. Op de stationnetjes is wat meer bedrijfigheid, vooral weer groenten en fruit te koop.
Tijdens de reis spreek ik enkele Vietnamezen. Dit zijn natuurlijk wel de meer ontwikkelden. Ze zijn superaardig.

Aangekomen in Hanoi nemen we een taxi naar het centrum, het is er superdruk. Ik verblijf zo'n 4 dagen in Hanoi omdat het slechter weer is en er geen boten vertrekken naar Halong Bay.

Hanoi
Hanoi is een waanzinnig drukke stad, het verkeer voornamelijk scooters is bizar. De straten zijn gevuld met winkels en zowat alle trotoirs (stoepjes voor de open huizen) zijn bezet met eettentjes. Superleuk!! Overal kleine tafeltjes met krukjes zitten mensen te koken en te eten of thee te drinken. Waar je maar kijkt. Voornamelijk kip en noodles soep, 'springrolls (oftewel loempia's), fruit maar ook heel veel andere dingen. Dit op een zelfgemaakte BBQ. Je kunt overal aanschuiven, kosten ca 1 euro. Verder lopen er veel vrouwen met manden hun waar te verkopen gefrituurde hapjes, fruit etc... Dit alles tussen het verkeer, van fietsers, scooters en (soms) ook hele grote auto's, want het verschil tussen arm en rijk is overigens heel groot in dit land; Dus de vrouw van het platte land met een mand mandarijnen zit op de grond terwijl er een mega Rangerover staat voor een 5 sterren hotel.

Verder is er veel zijden te koop. (staat Vietnam om bekekend). Een pakje sigaretten of alcohol is op iedere hoek van de straat te krijg voor 30 cent. Verder is alles (eten)heel goedkoop. behalve noten en chocola (nauwelijks te krijgen). Koffie is Vietnameze of Laos, die is zoet en wordt meestal met eis gedronken. Vietnamezen drinken vnl. sterke groene (vietnameze) thee in een klein kopje.

Ik heb op zich heel erg genoten van Hanoi, ik vond het verkeer de 'verkopende' Vietnamezen wel druk. De 'street(food)' cultuur vond ik fantastisch en heel inspirerend.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Micheline

Actief sinds 29 Sept. 2012
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 11179

Voorgaande reizen:

29 September 2012 - 31 December 2012

Laos

29 September 2012 - 31 December 2012

Indochina

22 September 2012 - 12 December 2012

Thailand

Landen bezocht: