Doi Suthep, Tempel - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Micheline - WaarBenJij.nu Doi Suthep, Tempel - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Micheline - WaarBenJij.nu

Doi Suthep, Tempel

Door: Micheline

Blijf op de hoogte en volg Micheline

11 Oktober 2012 | Thailand, Chiang Mai

Ik ben net terug van 10 dagen retraite in de tempel van Doi Suthep (Chiang Mai). Het is echt een waanzinnige ervaring geweest!!!

Aankomst
Ik was ruim op tijd waardoor ik nog een uurtje heb kunnen rondlopen in de tempel. Om 14:30 gaan we starten, ik blijk alleen te zijn. Er loopt een oude monik door de ruimte, hij is helemaal vol geschrift getatoeeerd. ik fantaseer dat t het hele verhaal van boeddha is. Ondertussen wacht ik in de ruimte. Ik word kort daarna door een andere monnik gevraagd te komen zitten, het is een jongen van midden 30, kaal hoofd (natuurlijk) met bruine ogen. Naief al ik ben, wil ik en stoel bijschuiven, maar bij vretelt mij op de grond te komen zitten. Ik word er wat lacherig van. Ik krijg vervolgens een spoedcursus meditatie. Als eerste wordt mij uitgelegd hoe respect te tonen voor de boeddha en hem nooit je voetzolen te tonen. Hij gaat op zijn knieen, vouwt zijn handen samen en steekt zijn vingers uit, richting voorhoofd, daarna plat op de grond. Ik hoop dat mij het gaat lukken, want ik maak uit de ernst van de monnik op, dat dit belangrijk is. Daarna mijn medicatiehouding en daarna doet de monnik voor hoe de loopmeditatie te doen. Gelukkig ken ik deze al. Als ik 't goed begrijp worden 't telkens 15 minuten. Hij legt mij uit wat te doen wanneer ik pijn krijg. Ik vraag wat te doen wanneer de pijn onhoudbaar wordt. De monnik legt uit dat je versteld zou staan hoeveel je kan verdragen, er was volgens hem nog nooit iemand tijdens de medicatie overleden... ' verzitten' is dus niet de bedoeling. Daarna word ik gevraagd mee te komen, ik geneer me voor de enorme rugzak die ik voor zijn neus oppak.

We volgen een flinke route achter de tempel (trappetjes/gangetjes) alles prachtig en rustig. Er blijkt een enorme ruimte met gebouwen achter de tempel. Er wonen 60 monniken en ook nog eens medewerkers etc. Ik krijg een schema aangereikt met de tijden voor komende dagen:

5:00 opstaan
5:30 uur Dharma talk
7:00 uur ontbijt
11:00 uur lunch
14:00 uur report
18:00 uur chanting

Ik krijg de sleutel van mijn kamer, echter een heerlijk stil kamertje met een bed en een stoel. Dit had ik nooit verwacht. Nu snel klaarmaken want om 4.00 uur is de opening ceremonie. Ik doe de witte kleding aan die ik gisteren op de bazaar heb gekocht. Ze zijn niet echt 'trendy' er zijn ook nergens spiegels te bekennen. Goeie confrontatie.
De welkomstceremonie is ten overstaande van ' the teacher' een monnik Budisama genoemd. Ik moet een serie onbegrijpelijke teksten (pali)opzeggen, een schaal met bloemen geven en wordt daarna welkom geheten. Hij heeft een enorm vriendelijke glimlach en geeft me opnieuw kort de instructie van het mediteren.

Dag 1 tm 3 waren heel onwennig, ik kon geen ritme vinden, niet lekker slapen, het eten (ondefinieerbaar), vond ik heel moeilijk. Ik ben er een keer ziek van geweest en overige lichamelijke ongemakken.

5:30 uur was er Dharma talk (de leer van de Boeddha). De Teacher (monnik) vertelt dan een uur over het boedhisme,niet stelen, doden, alcolhol, materialisme etc.. wijsheid, reinheid, compassie. Hij bracht bijvoorbeeld een verhaal over 'je eigen weg gaan', ' schoonheid en uistraling komen van binnenuit' , Hoe geluk te vinden in jezelf en het belang van mediteren hierin. Het waren fantastische verhalen met veel praktijkvoorbeelden en ook humor.

Report
Iedere dat om 14:00 uur hadden we een kort gesprekje met de teacher over ons proces en kregen we een nieuwe opdracht erbij.

Chanting
Om 18:00 uur iedere avond gingen we een uur zingen. Dit is een soort ritmisch gebeuren in het Pali. In het begin was het supermoeilijk, maar op het eind vond ik het heel erg leuk. Schijnt ook meditatief te zijn.De monniken deden dit ook in de tempel. De liederen zijn odes, ter ere en dank aan boedha.

Verder was het de bedoeling de hele dag te mediteren, beginnen met telkens een kwartier werd dit iedere dag opgebouwd. Gedurende de dagen vorderde, lukte dit steeds beter en werd het leuker. Ik was met ca 7 mensen uit alle landen, sommige voor een paar dagen sommige ook voor 10. Het was de bedoeling zo min mogelijk contact met elkaar te zoeken, niet te lezen, eten, roken, koffie etc..dit zou afleiden van innterlijk proces. s Avonds waren we vaak in de tempel (zonder toeristen) met de monikken en bewoners en een mega mooi uitzicht over Chiang Mai. Dat was heerlijk.

Al met al was de strekking van de retraite dat je geluk alleen maar ik jezelf kunt vinden en dat je dit kunt doen door te mediteren en mindfull te leven. Dit heb ik afgelopen 10 dagen heel mooi mogen ervaren! De teacher was een fantastische man met een heel groot hart. Ik heb hele mooie foto's gemaakt. Het was echt een fantastisch ervaring!!

Vandaag nog in Chiang Rai en morgenvroeg ga ik met de slowboot over de Mekong naar Laos!! super veel zin in.

  • 11 Oktober 2012 - 16:13

    Dorine:

    Ha Micheline!

    Goed te horen dat het zo goed naar je zin hebt.

    Zelf ook eens een meditatie (stilte) dag gedaan. Langere tijd zitten in de zithouding op de grond, pfff.
    Ik herken het, petje af hoor 10 dagen op een rij.

    Veel plezier in Laos!

    Liefs Dorine

  • 11 Oktober 2012 - 20:40

    Marisa, Max, Xam:

    hoi Micheline!!!

    Fjin om te hooren dat alles goed gaat!! genieten van de rust!!!!!!!breng me wat, hihihihi!!!!

    Dikke kus van ons, en groetjes van je ouders.




  • 12 Oktober 2012 - 13:56

    KOOS:

    HALLO Micheline,

    Het is al meer dan 20 jaar geleden dat ik i n Thailand was, een prachtig land.Wij vinden het fijn je te kunnen volgen op je reis en vinden het geweldig dat je ervan geniet.
    Goede reis verder en blijf ervan genieten.
    Groet, Koos en Tonnie

  • 12 Oktober 2012 - 21:49

    Groeten Uit Het Duitse Land:

    Hoi!

    Zie nu dat je al een verhaal over het mooie mediteren hebt geschreven. Hopelijk kun je het gevoel en deze ervaring lang vasthouden, zodat het geluk in jezelf groter mag groeien!

    Liefs

  • 13 Oktober 2012 - 09:24

    Marja:

    Veel plezier!!!!!!!

  • 13 Oktober 2012 - 10:28

    Hans:

    Hoi Micheline,

    Eindelijk je reis verslag kunnen lezen, je weet ben niet zo van de computers. Ben erg blij voor je dat het je zo goed gaat. Gisteren met Marjon de stad ingedoken, even bijkletsen en natuurlijk aan de drank. Dat wordt in dezcember wer lange nachtjes naar het Paleis, goede reis en weer tot schrijfs, hou je taai,
    gr. Hans

  • 15 Oktober 2012 - 10:16

    Michel En Paula:

    Hoi Micheline,

    Heftig wel!, maar ook wel heel fijn lijkt me, die rust, de uitzichten en inzichten ?!

    We kijken uit naar de volgende verhalen,

    denken aan je,
    x Michel en Paula

Tags: Doi Suthep

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Mai

Micheline

Actief sinds 29 Sept. 2012
Verslag gelezen: 1059
Totaal aantal bezoekers 11208

Voorgaande reizen:

29 September 2012 - 31 December 2012

Laos

29 September 2012 - 31 December 2012

Indochina

22 September 2012 - 12 December 2012

Thailand

Landen bezocht: