Chiang Rai nr Luang Prabang (Laos) - Reisverslag uit Muang Pakbèng, Laos van Micheline - WaarBenJij.nu Chiang Rai nr Luang Prabang (Laos) - Reisverslag uit Muang Pakbèng, Laos van Micheline - WaarBenJij.nu

Chiang Rai nr Luang Prabang (Laos)

Door: Micheline

Blijf op de hoogte en volg Micheline

14 Oktober 2012 | Laos, Muang Pakbèng

Na twee daagjes (ziek) in Chiang Rai heb ik besloten de 'Golden Triangle' (drielandenpunt) te skippen en ben ik vertrokken naar Laos.

De tocht gaat per boot over de beroemde Mekong rivier en gaat 2 dagen duren. Ik ben 's ochtends vroeg opgehaald met een taxibusje. Met Mariah Carrey op de achtergrond en een soms bellende, toeterende taxichauffeur vanwege brommers, honden en inhalende verkeer etc.., ga ik over het platteland. In alle vroegte zijn de mensen al druk met hun ' handeltjes' eten, handwerk etc.. op een brommer, karretje of lopend op weg om hun kost te gaan verdienen.

Twee uur later sta ik bij de grensovergang. De gids helpt me bij de paspoortcontrole, daarna met een klein bootje naar de overkant (Laos) en opnieuw paspoortcontrole. Dat is ff een gedoe (betalen, visum, stempels, andere valuta en wachtende mensen). Maar alles is prima verlopen, ondertussen ontmoet ik weer vele leuke reizigers, waaronder enkele Nederlanders met iedere een eigen verhaal.

Na weer even wachten gaan we met zo'n 50 mensen op een smalle lange ouderwetse houten boot met een mega-oude moter achterin. Het is allemaal een beetje 'schikken', comfort is ver te zoeken. De boot zit flink vol maar de sfeer is goed. Het is een happening voor de boot vertrekt. (moet van de kant af geduwd worden). Ongelofelijk! Er loopt een Thais jong gezin op de boot, zij wonen op de boot. Alles is heel primief. Verder is een schipper aan boord.

Tijdens de toch is het uitzicht fantastisch, het is een hele brede rivier, aan de oevers zijn heuvels, groen, kleine dorpjes. Vissersbootjes langs de kant. Onderweg nog een flinke storm/regen gehad. Alle zeilen aan de zijkant van de boot moeten worden uitgerold, wederom heel primitief en soms kapot, waardoor we wat nat werden.

Op de boot blijft de sfeer goed, er wordt onder het genot van veel Chang (bier) fantastische reisverhalen uitgewisseld. Er zijn (veel) Nederlanders, Engelsen en Australiers aan boord, maar ook Chilenen en Japanners.

Aan het einde van de dag arriveren we in Pak Beng, hier gaan we overnachten. Aan boord vond ik meteen een guesthouse, eenvoudig maar prima. Wel weer ff een gedoe met de valuta (alles moet omgerekend worden in Thais geld) Verder heerlijk Curry gegeten in het dorp en daarna lekker slapen.

De volgende ochtend weer richting de boot en ditmaal iets rustiger. Het was een heerlijke dag, mooi weer, fris briesje, super uitzicht. Uiteindelijk aangekomen in Luang Prabang. Wanneer ik ben uitgestapt en mijn rugzak op heb, staat daar een Russische jongen voor me neus, ik had hem eerder getroffen in de Tempel waar hij ook de retraite deed. Hij komt opwachten om 's avonds af te spreken voor eten. Wat een verrassing!!!! Dus nu nog ff een hostel zoeken.

  • 14 Oktober 2012 - 17:20

    Jacqueline:

    Ha Micheline,

    Het klinkt allemaal heel goed. Hoelang blijf je in Laos ? En wat daarna Cambodja?
    Hier in Amsterdam gaat alles zijn(herfst)gangetje, saai en regenachtig grijzig weer.

    Prima om weg te gaan....
    Ik ga over 2 weken weer naar Frankrijk . Even kijken hoe ver ze zijn met ons nieuwe dak en ook even lekker bijtanken, wandelen, kastanjes rapen. vuurtje stoken.

    Geniet er van, volgens mij lukt dat wel

    groetjes Jacqueline.



  • 15 Oktober 2012 - 10:26

    Michel En Paula:

    .... ik heb net een berichtje geplaatst over het vorige reisverslag, zie ik terwijl ik wil afsluiten, dat er al nieuws is vanuit Laos !...

    .... als in een film .... spannend en verrassend.... met op het eind een cliffhanger.... kunnen haast niet wachten op het vervolg.

    Geniet en pas goed op jezelf,
    Michel en Paula

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Muang Pakbèng

Micheline

Actief sinds 29 Sept. 2012
Verslag gelezen: 598
Totaal aantal bezoekers 11212

Voorgaande reizen:

29 September 2012 - 31 December 2012

Laos

29 September 2012 - 31 December 2012

Indochina

22 September 2012 - 12 December 2012

Thailand

Landen bezocht: