Luang Prabang via Nong Khiaw nr Vietnam - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Micheline - WaarBenJij.nu Luang Prabang via Nong Khiaw nr Vietnam - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Micheline - WaarBenJij.nu

Luang Prabang via Nong Khiaw nr Vietnam

Door: Micheline

Blijf op de hoogte en volg Micheline

26 Oktober 2012 | Laos, Luang Prabang

Ik heb besloten om via het noorden van Laos te vertrekken ri Vietnam. Dat was ff een lastige beslissing omdat ik aanvankelijk van plan was om langer te blijven in Laos. De afweging was om via het noorden naar Vietnam naar beneden of andersom. Dit werd dus via het noorden. Helaas ontdekte ik pas op het laatste moment een national park in het noorden (Nam Ta), dit ga ik nu overslaan.

Dus een visum geregeld voor Vietnam en daarna de (mini)bus genomen naar Nong Khiaw (ca 4 uurtjes). Gezellig met een nederlands echtpaar en bij aankomst een heerlijk hutje aan het water geboekt met hangmat voor de deur en uitzicht op de prachtige bergen. Het dorp doet me denken aan de pyreneeen; prachtige grote bergen, watervallen en verder werkelijk 'bloedheet'. Ik heb besloten het wat rustig aan te doen en heb een (relatief) kleine wandeling gemaakt over mooie rijstvelden richting een grot.

De lokale bevolking die ik tegenkom is arm; leven primitief, wonen in hutten, kinderen gaan (volgens mij) niet naar school en spelen wat in de omgeving. De mensen hangen wat rond hun huis of zijn bezig met drogen van eten op de vloer voor hun huis (rijst, chillies, mais), bereiden van eten, verzamelen van hout, verkopen van groenten of fruit (sinaasappels, bananen, appels, werken op het veld) etc.. Ze maken verder wel een goede c.q. gelukkige indruk op mij.

Verder zijn er wat restaurants (hele goede zelfs) en hotels. Ik heb 2x heerlijk indiaas gegeten.

Na twee dagen ga ik met de boot (houten bootje) over de Mekong verder naar het noorden ri Vietnameze grens (6 uur). We zijn met zo'n 6 toeristen, allemaal nemen we als eerste plaats op een confortabele stoel. Daarna wordt de boot volgepakt met 'lokals' (achterin op een houten bankje opgepropt) en allemaal spullen hebben ze bij zich; grote zakken chillies, krat bier etc... je kan het zo gek niet bedenken.
Het uitzicht bestaat uit mooie begroeide bergen, vissersbootjes aan de kanten en buffels die zich baden in de Mekong, hier en daar hutjes waar mensen wonen. De reis is op zich prima (heerlijk briesje), maar na 6-8 uur heb je het wel gezien en ben je blij als je ervan af mag.

Aangekomen in het dorp M.khua wordt het al donker. We vinden snel een hotel en gaan nog wat eten. Het dorp is erg armoedig, er is niet eens verharde weg, kinderen lopen vies rond. Je kan de huizen waarin ze leven (voorkant is open) makkelijk binnen kijken. Er hangt overal wat was buiten, kippen, honden lopen rond, brommers rijden rond. Er zijn wat kruidennierswinkeltjes in de 'hoofdstraat' en de bewoners hangen wat voor hun huis. Na het eten gaat we slapen de volgende morgen vertrekt de bus naar de grens om 5:30 uur....


...Althans dat dachten we, we hebben vanaf 5:00 uur gewacht aan de rivier, niet wetende of er uberhaubt een bus zou zijn. Echter om 6:30 uur werden we naar de overkant gebracht alwaar een bus stond te wachten. En wat voor een.... Ik had nog nooit zo'n oude bus gezien. Er zat al een hele familie voorin, dat was de familie van de buschaufeur, zij wonen/slapen dus in diezelfde bus, dat zie ik overigens heel vaak, bijvoorbeeld ook op een boot of achter de receptie van een hotel, daar leeft dan de familie....

En hier weer hetzelfde verhaal, eerst de toeristen erin....dat zat helemaal volgepakt en dan de lokals erbij met alle spullen natuurlijk...alles zat op elkaar. De weg door de bergen was ongelovelijk slecht. Dit is zo'n beetje de zwaarste busreis ooit geweest, maar het was ook wel een heel avondtuur en je hebt er vaak lol om met de toeristen.

De grensovergangen zijn verder goed verlopen, het is wel allemaal heel officieel; alles wordt met hand in een groot boek geschreven, dus dat duurt even. Inmiddels heb ik weer meer (nederlandse) toeristen leren kennen in de bus dus dat was heel gezellig.

De eerste indruk van Vietnam is dat het een stuk bedrijviger is dan Laos. De mensen lijken actiever in handel (spullen??) en radio's staan aan, iedereen zit op de fiets (of brommer) aan etc.. en natuurlijk de welbekende ' hoedjes' van de Vietnamezen. Om ca 15:00 uur zijn we Aangekomen in Vietnam; Dien Bien. Heerlijk ff gewinkeld en een markt bezocht met de Nederlanders. Morgen met z'n allen verder naar Sapa.

  • 26 Oktober 2012 - 21:08

    Dorine:

    Ha Micheline,

    Leuk he om je verhalen te lezen!
    Zwaar he die busreizen, kan het me nog herinneren van mijn tijd in India.
    Zo afhankelijk, zij bepalen of ze stoppen om te eten / toilet pauze.
    Leuk is dat je er achteraf zo om kan lachen.

    Veel plezier!

    Dorine

  • 26 Oktober 2012 - 21:16

    Marja:

    Kei leuk om je verhalen te lezen! Veel plezier nog!

  • 29 Oktober 2012 - 20:03

    Hanneke:

    Ha Micheline,
    Wat leuk om n beetje met je mee te reizen! Vanaf de bank watertanden we bij Doi Suthep, hutje aan het water, noodles in 1000 varianten....incl vervoersbeslommeringen. En nu in Vietnam, wat een avontuur. We kunnen je melden dat hier geen blaadjes meer ad bomen zitten, de eerste vorst weer voor autokrabben heeft gezorgd, het regeeraccoord rond is en er liggen pepernoten in de winkels. Hee, geniet ze, fijne tijd, hanneke&jaap

  • 30 Oktober 2012 - 16:30

    Anton:

    Heey Micheline,

    Wist aanvankelijk niet waar ik je kon "vinden", maar het is me toch gelukt.
    Gaaf die verslagen van je, wat een avontuur.
    Heb nog niet alles kunnen lezen, maar hoe lukt het plan om dichter tot je zelf te komen?
    Ik heb de indruk dat je behoorlijk actief bent!
    De hitte, ander eten en zo, nog geen last gehad van sproei-poep? (haha).
    Ik kijk ff naar buiten, maar hier is het guur, regen, wind, ongeveer 10 graden, brrrr.

    Maar genoeg over hier, ga je berichtjes volgen en zal me zo af en toe melden.
    Zo, en nu ga ik verder met de ORK, want hier gaat alles gewoon z'n gangetje.

    Wens ik je veel momenten om van te genieten en succes met het vinden van al dat gene wat je zoekt!


    Groetjes,
    Anton.

Tags: Nong Khiaw

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Luang Prabang

Micheline

Actief sinds 29 Sept. 2012
Verslag gelezen: 528
Totaal aantal bezoekers 11214

Voorgaande reizen:

29 September 2012 - 31 December 2012

Laos

29 September 2012 - 31 December 2012

Indochina

22 September 2012 - 12 December 2012

Thailand

Landen bezocht: